Tips bij het bedenken van een bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken doe je zo

Tips om een goede bedrijfsnaam te bedenken of kiezen, akkoord.
Maar eerst, ere wie ere toekomt. Je vindt heel wat materiaal in het boek De Bedrijfsnamenfabriek van Erwin Wijman. Voor wie zelf aan de slag wil, een hoogst inspirerend boekje, heel veel tongue in cheek en een terechte berisping van de eenheidsworst die veel bedrijfsnamen aan het worden zijn. Je komt er al een eindje op weg mee bij het zoeken naar een bedrijfsnaam. Met aanvullingen uit onze eigen ervaring maakten we het onderstaande lijstje. En die tips gelden gelden mutatis mutandis ook voor een goeie productnaam.

Start met enkele creatieve technieken.

Sla aan het brainstormen. Maak een lijstje van de diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt en bekijk die van alle kanten. Hoe ruikt het, voelt het, proeft het, ...? Welk probleem lost het op, wat is de wereld zonder, wat is het meest fantastische gebruik ervan, ...
Eén van de meest gebruikte creatieve technieken is de OSBORN-checklist.

Toets je bedrijfsnaam aan de volgende vragen

- Is mijn bedrijfsnaam origineel?
- Is mijn bedrijfsnaam toegankelijk? Hij hoeft niet perse kort te zijn, maar wel goed uit te spreken en makkelijk te spellen. "Oscillococcinum" is de uitzondering die de regel bevestigt.
- Als je mijn bedrijfsnaam op de radio hoort, kan je hem dan correct opschrijven?

Ga ik voor de nationale of internationale markt?

Een bedrijfsnaam voor één land of taalgebied ligt natuurlijk makkelijker. Dit neemt niet weg dat je in Vlaanderen of Nederland ook voor een Engelse naam kan kiezen.
Kijk goed als  de naam geen (bij)betekenissen heeft in andere talen. 

Check of de domeinnaam voor uw bedrijfsnaam nog vrij is

Een .com-adres is lastig, heel lastig. Maar als jouw naam echt vonken geeft, overweeg dan het domein te kopen. Als het nog vrij is natuurlijk. 

Kijk in het merkenregister

Ga na in het register (Benelux) of niemand anders een claim heeft op jouw naam. Eventueel kan je een naamonderzoek laten uitvoeren. Vermijd hoe dan ook verwarring.

Moet mijn bedrijfsnaam bij mijn activiteiten passen?

Hij mag op zijn minst niet misleidend zijn. Maar ik denk niet dat jouw bedrijfsnaam jouw activiteiten moet omschrijven. Daarvoor heb je nog altijd baselines, slogans of ondertitels. Hij bevat best wel een knipoog of een link naar de activiteiten of producten van jouw bedrijf. Of op zijn minst gaat er een verhaal achter de naam schuil. 

Meten is weten

Test jouw bedrijfsnaam bij vrienden, kennissen of familie. Maar overdrijf hier niet in. Hoe meer meningen, hoe lastiger jouw keuze wordt. 

Let op met humor

Niet iedereen apprecieert dat. Niet iedereen snapt het ook. Idem voor letter- en cijfercombinaties. W817 is voor velen onleesbaar.

Slaap er een nachtje over