Google nest mini in 2020

Het internet smeekt om je stem

Make some noise: 2020 wordt het jaar van de VOICE!

Gesproken zoekopdrachten zijn aan hun ultieme opmars begonnen. Jarenlang stond de techniek niet op punt en waren de zoekresultaten te beperkt. Vandaag is een voice search wél relevant. Neem de proef op de som. Vraag je slimme speaker of “de bakkerij nog open is” en de kans ik groot dat je broodje snel gebakken is. Het internet is klaar voor jouw stem. Ben jij al klaar voor het jaar van de voice?

Tegen 2022 zal 20% van alle zoekverkeer via stem gebeuren in België

Eerst en vooral: Voice searches zijn geen voorbijgaande trend. Ze zullen enkel maar aan belang winnen. Voor wie nog steeds denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen met stemtechnologie misschien enkele cijfers:

  • In de VS zijn 25% van alle zoekopdrachten “voice searches”.
  • 13% van de Amerikaanse huishoudens beschikt over een slimme speaker. Tegen 2022 zou dat al 55 procent zijn.
  • Begin 2019 waren er wereldwijd al zo’n 1 miljard voice zoekopdrachten per maand.
  • De verwachtingen voor België: 20% van alles zoekopdrachten gebeurt via spraaktechnologie in 2022.

Ok, voice searches are here to stay. Maar wat betekent dit voor de zoekresultaten van jouw website? Waarmee moet je, als online marketeer, rekening houden? En wat zijn de best practices?

Voice searches en SEO

Online marketeers schrijven zich tegenwoordig de ziel uit het lijf om websites te voorzien van scorende SEO-teksten. Hold your horses, kunnen we zo stilaan beginnen zeggen. Met de opkomst van voices searches wordt het speelveld om hoog te ranken grondig hertekend.
Ja, SEO-teksten moeten er nog steeds voor zorgen dat jouw website helemaal bovenaan komt te staan in Google en Bing. Maar voor voice searches gelden specifieke SEO tips & tricks. Tijd voor een beknopt overzicht:

Featured snippets: 
Featured snippets zijn de korte tekstjes die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Google plaatst deze in een lay-out zoals onderstaande:

Google Assistant haalt zijn info voor voice searches uit de features snippets. Als deze kwalitatief ingevuld zijn, dan komt dit ongetwijfeld je ranking ten goede.

Brede zoektermen en vragen:
Als mensen iets aan Google vragen dan is het vaak in lange bewoordingen. We spreken immers niet in zoektermen maar in volzinnen, gespijsd met adjectieven en locaties. Hou hiermee rekening in je webcopy.

Vb: “Ok Google, waar kan ik de lekkerste frietjes van Antwerpen vinden?”

Paginasnelheid:
Hoe performanter je website, hoe groter de kans dat hij hoog scoort bij gesproken zoekopdrachten. Vooral de snelheid waarmee pagina’s geladen worden is voor voice searches van belang, in het bijzonder de paginasnelheid op mobiele toestellen.

Gestructureerde data:
Gestructureerde data geeft extra informatie mee aan zoekmachines en browsers. Zo zal Google de inhoud van je website beter begrijpen waardoor je ook beter scoort in de zoekrangschikkingen. Enkele voorbeelden van gestructureerde data zijn:

  • Gele recensiesterren
  • Reviews
  • Video’s
  • Adresgegevens

Hou je developers te vriend: gestructureerde data worden toegevoegd in de code van je website.

Lokale SEO:
Voice searches zijn heel vaak locatie gerelateerd. Mensen zoeken plaatsen waar ze iets kunnen vinden of ontdekken. Dit wil niet zeggen dat je je teksten moet aanvullen met “dichtbij” of “in de buurt”. We raden wel aan jouw Google Mijn Bedrijf pagina helemaal op punt te zetten: zorg ervoor dat zeker je merknaam, adres en openingsuren accuraat en actueel zijn. 

Google Bert update:
Op 25 oktober introduceerde Google zijn “BERT” update. Google omschrijft het zelf als “one of the biggest leaps forward in the history of Search”, maar wat de impact op langere termijn zal zijn, is zoals steeds nog wat afwachten. Wat we wel al weten is dat SEO-teksten nog meer dan vroeger op vragen van je lezerspubliek moeten antwoorden. Wie louter voor zoekmachines schrijft, zal eraan zijn voor de moeite. Webteksten dienen aan te sluiten bij de juiste zoekintentie van zoekopdrachten.

Bert SEO update

Voice searches, best practices: Actions on Google

Actions on Google is een functionaliteit van Google Assistent die door bedrijven wordt ingezet om langere gesprekken te voeren met gebruikers. Voice searches voor gevorderden als het ware. Enkele grote Belgische merken gingen er ondertussen mee aan de slag.

U vraagt, Google draait. Enkele geslaagde voorbeelden van Actions on Google toepassingen:

  • Via een integratie tussen Google en de data van de mobiele applicatie ‘My bpost’ kunnen klanten snel de status opvragen van geleverde pakjes of pakjes die nog onderweg zijn.
  • “Welk weer wordt het vandaag?” is een vraag die iedereen zich ’s morgens wel ’s stelt. Om je nog beter met weersvoorspellingen van dienst te zijn, linkt de Belgische Assistant door op informatie van het KMI.
  • In oktober rolde Colruyt zijn ingesproken boodschappenlijstjes uit voor de Belgische Google Assistant. Met de woorden “Ok Google, praat met Colruyt”, ben je vertrokken. Tijdens je Colruyt bezoek haal je vervolgens je boodschappen op in de volgorde van de winkelindeling of je stuurt het lijstje door naar Collect & Go.

To voice or not to voice?

De ultieme doorbraak van voice searches hangt natuurlijk ook af van het succes van slimme speakers, zoals Google Nest en Amazon Alexa. Nu de grote spelers elkaar beconcurreren met gebruiksvriendelijke en steeds goedkoper toestellen lijken voice searches volledig vrije baan te hebben. To voice or not to voice? There is no choice!