5 INSPIRERENDE VOORBEELDEN EN ÉÉN SPECIAAL VOOR JOU

Scoren met een direct mailing

Direct mailing is dood! Leve direct mailing? Jazeker, want als er nu 1 “ouderwets” kanaal is waar we (tussen alle digitale geweld) in blijven geloven dan is het wel direct mailing. Alleen moet je die direct mailing wel goed aanpakken. En met goed bedoelen we in de eerste plaats “creatief”. In deze blog tonen we enkele voorbeelden die je kunnen inspireren voor  je volgende direct mailing. Over alle andere zaken die een DM succesvol maken (zoals een goeie databank, een duidelijk voordeel, een goeie follow-up enz.) gaan we het niet hebben, die kan je zelf afvinken.
Maar omdat marketingboys graag met Engelse termen flirten. En omdat op den duur niemand nog echt snapt wat ze willen zeggen, eerst dit. Met een direct mailing (DM) bedoelen we een geadresseerde brief (of iets wat erop lijkt) die je aan een klant of prospect stuurt en waarin je vraagt actie te ondernemen. Die actie hangt ergens tussen "lees deze brief" en "bestellen die handel". Verder stuur je een DM naar een vooraf gekozen doelgroep. Doe je dit allemaal niet dan heb je gewoon “ongeadresseerd drukwerk”.

Let us blow you away

Ken je doelgroep. In dit geval, kappers. Wat thermische inkt en haarscherpe copy. Meer was er niet nodig om deze uitnodiging voor een exclusief event over de kapperstongen te laten gaan. En ook een haardroger, maar dat was voor onze doelgroep zeker geen probleem. 

Lege zak

Ken niet alleen je doelgroep. Zorg ook voor een opvallende boodschap. Zo spraken we leraars met deze schuifkaart aan met "Lege zak". Of eerder: Freddy de Vadder deed dat. Van hem kan je zo'n uitspraak verwachten. Wie de kaart openschoof, merkte natuurlijk wel dat Freddy het helemaal niet zo bedoeld had. Op de binnenkant vroegen we de leraars om deel te nemen aan de zwerfvuilactie "Let's do it in de vuilbak". 

Zeg het met muziek

Kies een origineel format. Een muziekwenskaart bijvoorbeeld. Voor één keer niet voor iemands verjaardag, Kerstdag of een andere hoogdag. Nee deze kaart ging naar een goed gekozen doelgroep die bij het openen het Hallelujah-koor uit Händels Messias te horen kreeg. Maar dan in een speciale remix. Ideaal om aan je naambekendheid te werken, zeker als je bedrijfsnaam ook Hallelujah blijkt te zijn. 

Drums please

Zorg voor een bobbel in de envelop. Een gekend, maar efficiënt trucje. Niemand kan het openen van een goed gevulde envelop weerstaan. En als daar dan nog eens een cadeautje of gadget in zit dat aansluit bij de mailing ... bingo! Dan wordt je direct mail zeker gelezen. In deze mailing gaven we enkele drumpotloden aan architecten, aannemers, enz. cadeau om ze uit te nodigen voor een wedstrijd. De prijs? Een exclusieve housewarming voor hun klanten. Drumroll please. 

Say cheese

Doe het eens helemaal anders. Geef het banale een upgrade en verras je klanten. Ook de 'saaiere', regelmatige zaken kan je leuker brengen. Zoals de oproep van een tandarts om op jaarlijks mondonderzoek te komen. Geen plezante boodschap, maar wel één waar we creatief een tandje bijstaken en die de mensen op zijn minst deed glimlachen. En dat maakt de boodschap al iets leuker. 

Zoals beloofd, ééntje voor jou

Je klant, je prospect is goud waard. Laat hem of haar dat ook voelen. Dat kan met de woorden die je kiest of het gadget dat je opstuurt. Maar het kan ook met een heel gerichte videoboodschap. En zeker als die boodschap gebracht wordt door een wel een heel speciale afzender. Benieuwd over wie we het hebben? Stuur ons een mailtje en ontdek het zelf.