Inzichten
Gespot op IAAPA Expo Europe 2024: 5 Trends in de leisure sector
IAAPA Expo Europe, dé hotspot voor netwerking, inspirerende educatieve sessies en innovaties in de vrijetijdssector, streek recent neer in Amsterdam. Veranderende wensen van bezoekers, technologische vooruitgang en een behoefte aan duurzame ervaringen lieten ons de volgende 5 trends spotten.
1. Immersive entertainment
Een trend waar je tijdens de IAAPA Expo 2024 niet omheen kon, is de groei van immersive entertainment. Deze moderne vorm van entertainment maakt gebruik van technologieën zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en artificiële intelligentie (AI) om bezoekers volledig onder te dompelen in een meeslepende beleving. Waar VR en AR voorheen eerder afzonderlijk werden ingezet, zien we nu een naadloze integratie van digitale en fysieke elementen in attracties, shows en themawerelden. Het vervagen van grenzen tussen realiteit en virtuele werelden, zorgt voor intensere, interactieve belevenissen die de betrokkenheid van bezoekers naar een hoger niveau tilt.
2. Multisensory experience
Nauw aansluitend bij immersive entertainment is multisensory entertainment of experiences. Recent onderzoek toont aan dat Gen Z’ers en millennials, zowel in winkelstraten als qua vrijetijdsbesteding, vaker op zoek zijn naar ervaringen en inspiratie. Voor merken is het inzetten van multisensory experiences daarom een waardevolle strategie bij hun (re)branding. Bezoekers en klanten willen niet enkel kunnen kijken, maar ook proeven, horen, ruiken en voelen wat het verhaal hen vertelt. Of het nu gaat om een attractie, show, restaurant, accommodatie of winkel, voor een sterke storytelling moet elk detail perfect kloppen en een realistische, meeslepende sfeer creëren.
In het overvolle aanbod van vrijetijdsbestedingen kun je met zo'n unieke beleving opvallen, meerwaarde bieden en de merkloyaliteit versterken. Het omarmen van multisensory experiences houdt je merk authentiek, maar maakt het ook onderscheidend en relevant. Zo creëer je een sterke band met je publiek, blijf je uitgesproken en vergroot je de brand love.
3. Competitive Socialising
Een andere opkomende trend is competitive socialising. Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar ongetwijfeld zelf al ervaren. Het wordt ook wel “spelen voor (jong)volwassenen” genoemd. Mensen hebben een sterke behoefte om fysiek samen te komen en daar speelt de vrijetijdssector handig op in. Klassieke café- of kermisspelletjes krijgen een moderne upgrade, waardoor een interactieve dansvloer, spelletje minigolf of partij pingpong veel aantrekkelijker wordt. Combineer dit met een onderscheidend horeca-aanbod en succes is gegarandeerd. Het eatertainmentconcept Burney’s Mechelen is hiervan een toonaangevend voorbeeld.
4. Personalisatie & co-creatie
Sterke, blijvende herinneringen creëren, is een zeer impactvolle manier van marketing. Gepersonaliseerde ervaringen en co-creatie zijn hierbij geheime ingrediënten. Personalisatie houdt in dat producten, diensten of ervaringen worden afgestemd op de individuele voorkeuren van de klant of bezoeker, wat leidt tot een uniekere en relevantere beleving. Co-creatie gaat nog een stap verder door klanten of bezoekers actief te betrekken bij het ontwikkelingsproces, waardoor ze zelf kunnen bijdragen aan het ontwerp of de vormgeving van een product, dienst of ervaring.
Dit start al bij de eerste communicatie naar je doelpubliek. Denk hierbij aan een uitnodiging, bevestigingsmail of het inzenden van potentiële namen voor een nieuwe attractie. Co-creatie kan ook worden doorgetrokken doorheen de volledige beleving, zoals door het gebruikmaken van een interactief LED-scherm, magische toverstaf of fotowand. Die diepere verbinding tussen de gast en het merk maakt de ervaring, en meteen ook het merk zelf, authentieker, relevanter en onvergetelijker.
5. Employer branding
Een vijfde hot topic op de beurs, en ééntje waar veel aandacht voor is, is employer branding. Goede guest- en customer experiences beginnen namelijk bij een tevreden en gemotiveerd team. Het zijn de medewerkers die elke dag zorgen voor een soepele operationele werking en blije gezichten bij de bezoekers. Daarom is het essentieel om als bedrijf te investeren in een sterke employer branding, waarbij de langetermijnvisie centraal staat. Voor leidinggevenden betekent dit: er zijn voor je mensen, duidelijk en transparant communiceren en vooral investeren in je medewerkers als persoon. Zo wordt een strategie werkelijkheid en laat ons daar bij Hannibal nu alles van kennen.