Inzichten
Make some noise: 2020 wordt het jaar van de VOICE!
Gesproken zoekopdrachten zijn aan hun ultieme opmars begonnen. Jarenlang stond de techniek niet op punt en waren de zoekresultaten te beperkt. Vandaag is een voice search wél relevant. Neem de proef op de som. Vraag je slimme speaker of “de bakkerij nog open is” en de kans ik groot dat je broodje snel gebakken is. Het internet is klaar voor jouw stem. Ben jij al klaar voor het jaar van de voice?
Eerst en vooral: Voice searches zijn geen voorbijgaande trend. Ze zullen enkel maar aan belang winnen. Voor wie nog steeds denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen met stemtechnologie misschien enkele cijfers:
- In de VS zijn 25% van alle zoekopdrachten “voice searches”.
- 13% van de Amerikaanse huishoudens beschikt over een slimme speaker. Tegen 2022 zou dat al 55 procent zijn.
- Begin 2019 waren er wereldwijd al zo’n 1 miljard voice zoekopdrachten per maand.
- De verwachtingen voor België: 20% van alles zoekopdrachten gebeurt via spraaktechnologie in 2022.
Ok, voice searches are here to stay. Maar wat betekent dit voor de zoekresultaten van jouw website? Waarmee moet je, als online marketeer, rekening houden? En wat zijn de best practices?
VOICE SEARCHES EN SEO
Online marketeers schrijven zich tegenwoordig de ziel uit het lijf om websites te voorzien van scorende SEO-teksten. Hold your horses, kunnen we zo stilaan beginnen zeggen. Met de opkomst van voices searches wordt het speelveld om hoog te ranken grondig hertekend.
Ja, SEO-teksten moeten er nog steeds voor zorgen dat jouw website helemaal bovenaan komt te staan in Google en Bing. Maar voor voice searches gelden specifieke SEO tips & tricks. Tijd voor een beknopt overzicht:
FEATURED SNIPPETS:
Featured snippets zijn de korte tekstjes die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Google plaatst deze in een lay-out zoals onderstaande: