Inzichten
Welke b2b marketing kanalen zijn corona-proof
Dat de coronacrisis er stevig inhakt, hoeven we je niet meer te vertellen. Het rechtstreekse, sociale contact met klanten is grotendeels weggevallen. De vraag rijst meer dan ooit: “Wat nu?”
Hoe geraak je aan nieuwe klanten in deze gewijzigde situatie? Wat vroeger werkte, heeft vandaag mogelijks geen effect meer. Sommige bedrijven spreken zelfs van “50% minder nieuwe B2B leads”.
GEEN LEADS? GEEN PANIEK!
Gelukkig zijn er in tijden van social distancing verschillende tools die wél nog doeltreffend kunnen ingezet worden én voor een hoger rendement zorgen. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de marketingkanalen die op dit moment goed zullen werken en de kanalen die niet effectief zijn of niet beschikbaar zijn in de huidige situatie.
MARKETING KANALENCORONA PROOFOMSCHRIJVING
Netwerk- en PR-events: niet corona proof
Momenteel staat er een stop op samenkomsten waar het uitbreiden van je professionele netwerk centraal staat. Hier lijkt nog niet meteen verandering in te komen.
SEO en content marketing: corona proof
Inhoud telt meer dan ooit. Er is een grote vraag naar juiste, relevante informatie. Blijf je community voeden met interessante content en scherp de betrokkenheid aan.
Direct mailing: semi-corona proof
Direct mailings zijn een ideale manier om (potentiële) klanten op een originele manier te benaderen. Veel ondernemingen werken momenteel echter op halve kracht of focussen doelbewust op thuiswerk waardoor de kracht van dit medium momenteel niet volledig kan benut worden.
Google en Facebook ads: corona proof
minder sociale contacten betekent meer digitale connectie. Speel hierop in door een sterke online aanwezigheid. Zorg ervoor dat jouw onderneming/product “gezien” wordt op grote kanalen zoals Google en Facebook/Instagram en zet clickable advertenties op. Denk breder dan Google en Facebook: hallo Bing, Amazon, LindedIn, TikTok!
Mailings: corona proof
Een e-mail blijft één van de meest krachtige en directe online communicatie vormen, zeker voor B2B-doeleinden. Het vermogen om nieuwe potentiële klanten te identificeren en aan te spreken is en blijft ongeëvenaard.
Radio: semi-corona proof
Radio campagnes kunnen last hebben van wijzigende maatschappelijke omstandigheden en minder kantoorluisteraars. Toch liggen er zeker kansen voor unieke en originele ideeën.
Social media: corona proof
keuze zat hier, maar niet altijd even rendabel. Deel je content op een frisse manier via Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, YouTube. Voor B2B gaat onze voorkeur uit naar LinkedIn: bereik makkelijk de juiste mensen en breid gratis je doelgroep(en) uit.
Telesales: niet corona proof
Naast het feit dat thuiswerken nog steeds als norm wordt gehanteerd, werken heel wat callcenters momenteel op halve kracht. Bovendien wordt een “ongevraagde” telefoontje nu niet echt als wenselijk aanzien.
Beurzen, workshops en seminaries; niet corona proof
De beurssector ligt al maanden op zijn gat en ook hier lijkt niet meteen een versoepeling van de maatregelen in zicht. Ondertussen werd geëxperimenteerd met digitale alternatieven, weliswaar zonder veel succes.
Webinars: corona proof
Een webinar organiseren kost tijd en energie maar kan ook heel effectief zijn om (potentiële) klanten te leren kennen en te overtuigen. Zeker nu telewerken als normaal wordt beschouwd. Tip: kies een relevant/trendy topic.
Website: corona proof
Je website wordt nog meer dan vroeger het centrale punt van je marketing inspanningen. Dit is het moment om je website kritisch in vraag te stellen en – indien nodig – helemaal op punt te zetten.
NEVER WASTE A GOOD CRISIS
Never waste a good crisis
Deze crisis zorgt voor ongekende uitdagingen. Met de juiste marketing tools ben je gewapend om je beperkingen om te vormen in een uniek competitief voordeel. Gebruik je marketing budget verstandig en doe de switch. Ga de uitdaging aan en ontdek hoe je door slimme ingrepen in deze periode net meer leads kunt generen.
Benieuwd welke tools ideaal zijn voor jouw onderneming? Wil je je hierin laten begeleiden door een partner die voor verschillende van onze klanten coronaproof B2B leads genereert.