
Nieuws
Word digitaal toegankelijk en verwelkom tot 25% meer bezoekers
Catchy titel? Thanks, maar ook een feit, toont Europees onderzoek. Stel, je lanceert een nieuwe website. Het design, de copy, de flow, het plaatje klopt. En toch loop je een kwart van je potentiële bezoekers mis omdat ze te weinig met je website kunnen: ze vinden de juiste knoppen niet, kunnen de tekst niet lezen, het formulier niet invullen… Niet omdat ze het niet willen, maar omdat jouw site niet voor hen is gemaakt. Welkom digitale toegankelijkheid, welkom WCAG 2.1.
Wat is WCAG nu precies?
WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Klinkt technisch, maar is vooral essentieel. Het gaat om een reeks internationale richtlijnen die bepalen hoe je het best een website of digitale applicatie toegankelijk maakt voor mensen met een beperking: slechtzienden en slechthorenden, personen die een motorische of cognitieve beperking hebben.
Deze richtlijnen steunen op vier principes die het fundament vormen voor digitale toegankelijkheid:
-
Waarneembaar: Informatie moet zichtbaar of hoorbaar zijn voor om het even wie, ook voor schermlezers.
-
Bedienbaar: Je site moet op verschillende manieren bruikbaar zijn met verschillende interfaces zoals je toetsenbord, muis, stem en touchscreen.
-
Begrijpelijk: De inhoud en navigatie moeten helder en logisch zijn voor de gebruiker.
-
Robuust: Alles moet stabiel werken, liefst ook met ondersteunende hulpmiddelen of oudere browsers.
WCAG is zo’n beetje de UX die het voor iedereen - en zeker de 25% potentiële bezoekers die je nu mist - mogelijk moet maken jouw website in de beste omstandigheden te beleven.

Waarom je met WCAG je bezoekers én jezelf vooruithelpt
✔️ Je toont wie je bent als merk
In België leeft meer dan één op de vier mensen met een vorm van beperking. Dat zijn bijna 3 miljoen mensen. Tel daar senioren bij die struggelen met de nieuwste digitale trends, de “tijdelijk beperkten” (lees: gebroken armen, slechte wifi …) en je beseft plots dat digitale toegankelijkheid meer regel dan uitzondering is.
Inclusie en toegankelijkheid zijn vandaag must-haves waarmee je een statement maakt. Jouw merk dat toegankelijkheid serieus neemt. Het maakt je sympathiek, empathisch en betrouwbaar. En wees maar zeker dat medewerkers en klanten dit opmerken en waarderen.
✔️ De kwaliteit van je site schiet omhoog
Toegankelijke websites, daar is over nagedacht. Dat denkwerk merk je in de duidelijke structuur, inhoud, navigatie en andere dingen die specialisten direct opmerken. Die hoge kwaliteit is goed voor vanalles: je SEO, je bounce rate en conversie. Win-win-win en een dikke ka-ching.
✔️ Je voorkomt juridische gedoe
Komen we straks op terug, maar spoiler alert: negeren is niet de juiste optie.

WCAG, is dat verplicht?
Ja, dat is verplicht en ge zult niet anders kunnen dan eraan mee te doen. Tot nu toe waren de richtlijnen vooral voor overheidsdiensten. Die moeten, onder de Web Accessibility Directive, al van 2020 zorgen dat hun websites en apps toegankelijk zijn op WCAG 2.1 niveau AA.
Sinds eind juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) van kracht en die is ook van toepassing op de privésector. Wie een webshop heeft of actief is in telecom, streaming, bank- of vervoersdiensten, of in eender welke vorm van e-commerce, wordt wettelijk verplicht om e-inclusief te zijn en zijn digitale producten WCAG 2.1 AA-conform te maken. Ondernemingen die overheidsgeld ontvangen of publieke diensten verlenen, vallen uiteraard ook onder deze wetgeving.
Jij dus misschien ook. Maar geen paniek, Hannibal heeft de experts aan boord die jouw producten screenen, checken, tips en adviezen geven om alles conform de wetgeving te maken.
“En als ik het niet doe?”
Goed dat je ’t vraagt. We zijn bij het juridische gedoe aanbeland. Het klantenverlies en de merkschade spreken voor zich als je deze richtlijnen negeert. Wie je content niet kan gebruiken haakt af en komt niet terug. Simpel. Een onderbouwde klacht over je digitale ontoegankelijkheid kan je PR-schade bezorgen die je nog lang achtervolgt. Want klanten kunnen juridische stappen zetten als ze je site voor hen niet bruikbaar is. En de overheid kan jou boetes en sancties opleggen.
Hoe krijg je alles nu snel in orde?
Ga in op ons aanbod voor een WCAG-audit. Laat onze experts voor jou in kaart brengen waar mogelijke knelpunten zitten met een analyse op maat. Krijg concreet advies van onze digital experts en visuele tips van onze designers. We bezorgen je een helder rapport en doen je een voorstel voor optimalisatie zonder redesign waar het kan. Zo zorgen we dat je mee bent en blijft.
Digitale toegankelijkheid moet helemaal geen rem zijn op je ondernemersschap, creativiteit of performance. Zie het als een (gedwongen) kans om je merk verder te versterken. Het is vandaag misschien van moeten, maar het verschil zal je morgen wel merken.

