Nieuws
De nieuwe Google Analytics is geland
Tenzij je de laatste jaren onder een steen leefde, weet je wellicht dat Google Analytics het grootste analyseprogramma (voor websites en apps dan toch) ter wereld is. Recent heeft deze reus een grote update gekregen: GA4 of voluit Google Analytics 4-property. De update is here to stay, dus je went er maar beter aan. Sinds juli 2019 was er een bèta-versie beschikbaar, maar nu is het dus menens voor iedereen.
WAT MAAKT GA4 ANDERS?
Kort samengevat: nieuwe inzichten via machine learning, cross-platform gebruikersinzichten & een privacy-gecentreerd design spelen een grote rol. Maar het grootste verschil zit hem in hoe websites gemeten worden. GA4 meet vanuit een event-driven datamodel dat sessions en pageviews los van elkaar koppelt. Elk event geeft zo informatie door aan de Google Analytics. Dit wil zeggen dat het aantal bezoekers niet meer van tel is, maar wel de waarde van de bezoeken. Of beter: welke interacties je bezoekers aangingen. Deze nieuwe manier van meten is mee geïnspireerd door de opkomst van mobiele apps en onepagers (websites die uit één pagina bestaan) waar het bijhouden van sessions en pageviews niet altijd de beste manier is om een bezoekerservaring te meten.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN GA4?
We gaan niet verder door op de techniciteit van de nieuwe GA4 en de manier van meten, maar sommen liever een aantal voordelen van GA4 voor jullie op
- AUTOMATISCHE DOELGROEPEN
Google Analytics 4 maakt het makkelijker om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Je kan bezoekers automatisch groeperen op basis van hun verzamelde data.
- ZEG NIET LANGER BOUNCE RATE
Een metric die tot nu toe vaak gebruikt werd is de bounce rate. Deze is nu vervangen door ‘engaged sessions’. Je gebruikers moeten voldoen aan één van volgende criteria:
- Ze hebben de website/app minimaal 10 seconden op de voorgrond open gezet.
- Ze hebben 2 of meer ‘pageview/screenview’-events uitgevoerd.
- Er werd een conversie uitgevoerd. Dit kan je zelf bepalen en is vergelijkbaar met de ‘doelen’ in de gewone google analytics.
Hierdoor krijg je nieuwe statistieken:
- Engagement rate (Engaged sessions / sessions).
- Engaged sessions per user (engaged sessions / users).
- Engagement time = (som van engaged time).
- AI-GEDREVEN INZICHTEN & PROGNOSES
De AI waarschuwt de marketeer wanneer er data-trends opduiken. Bijvoorbeeld een stijgende vraag naar een bepaald product of service. Of wanneer bepaalde segmenten van je klanten een stijging laten zien in aankopen. De AI zal ook voorspellingen kunnen doen naar inkomsten of acties. Zo kunnen marketeers beter gaan anticiperen en campagnes opzetten naar de juiste doelgroep.
- CROSS-PLATFORMMOGELIJKHEDEN
Indien je een app & website hebt, dan kan je beide databronnen aan elkaar koppelen, via de nieuwe gegevensstreams. Hierdoor kan je beter je campagnes gaan opvolgen.
MOET IK NU MIJN OUDE GOOGLE ANALYTICS VERVANGEN OF UPGRADEN?
Momenteel voeg je best gewoon een nieuwe GA4 toe aan je huidige website, naast je huidige UA code. Niet alles is al uitgerold voor GA4. Zo krijg je twee versies op je site die beide data verzamelen en zijn er geen verassingen wanneer GA4 de norm wordt.