Inzichten
6 voorbeelden van guerrilla marketing
Guerrilla. Volgens het Spaans woordenboek: een kleine oorlog. Oorlog, omdat je iemand iets hardhandig wil duidelijk maken. Klein omdat je middelend beperkt zijn. Een beetje David versus Goliath dus. Of voor de ketters: Jerry tegen Tom. Het is net zo met guerrilla marketing. Met een beperkt budget probeer je zoveel mogelijk impact te creëren. Een welgemeende fuck you aan de klassieke marketing dus. Lees hieronder hoe wij dit al eens durven doen. Ontdek 6 inspirerende voorbeelden van guerrilla marketing.
1. UIT ELINDUS ARENA HAAL JE ADRENALINE
In Waregem deed het al een tijdje de ronde. Het Regenboogstadion, thuis van Essevee, zou van naam veranderen. Ideale omstandigheden dus om een beetje buzz hierrond te creëren. In het centrum van Waregem plaatsten we dagenlang lichtletters met vreemde woordcombinaties als ‘dna’, ‘as’, ‘ruil’, ‘een’. Of ‘Adrenaline’, te zien achter de goal van Essevee tijdens een live-uitzending. Intussen gonsde het op social media van de geruchten. Was dit een kunstinstallatie? Een stil protest? Na een weekje teasen volgde de reveal. Want wat kreeg je als al die letters in de juiste volgorde plaatste? Juist. Elindus Arena.
2. SLUIT JE AAN BIJ 'T VERZET
“Sluit je aan bij ’t Verzet”. Plaats die slogan in volle corona-lockdown overal in Kortrijk (met krijtverf en spandoeken) en je hebt wat je wil: aandacht. Pers, radio, social media … allemaal hadden ze het over dit protest tegen de covidmaatregelen. Alleen, wie meer wou weten, kwam terecht op een pagina van brouwerij ’t Verzet. De stunt was bedoeld om leden te werven voor hun nieuwe rebelse beer-community ‘De Brigade’. Niks corona dus, maar de grap werkte. In geen tijd haalde we het ledenaantal dat we wilden. Missie geslaagd.
3. VERANDER LIEVER VAN KAPSEL DAN VAN MENING
Verkiezingsaffiches. Als we gaan stemmen, kan je er niet naast kijken. En al zeker niet als de kandidaten plots verdacht veel op een punker of een hippie lijken. Voor de 20ste verjaardag van kapsalon coiffure unique namen we de affiches van enkele politieke kopstukken onder handen. Met op maat gemaakte stickers overplakten we enkele bekende koppen. En ja, van zo’n zaken smullen de media. Het resultaat was op alle nationale nieuwszenders te zien.
4. MESSAGE IN AN OLIVE BOTTLE
Mister Spaghetti, de overbekende spaghetti-keten, opende een nieuw filiaal in Oostende. Aan ’t zèètje dus. En wat, behalve een potvis, spoelt er soms nog aan op het strand? Juist, een boodschap in een fles. Daarom verspreidden we 500 messages in an olive oil bottle in het centrum van Oostende. De gelukkige vinders kregen niet alleen een gratis olijffles, maar ook de vraag dit op hun socials te delen. Het gerucht ging snel. Mister Spaghetti stond in no time op de landkaart.
5. DE NAAKTE WAARHEID
“Laat je niet uitkleden”. Met die boodschap wilden de Socialistische Mutualiteiten iedereen bewust maken van het belang van onze gezondheidszorg. En die boodschap vertaalde we letterlijk. Eerst met een filmpje dat al snel viral ging, later met welgemikte acties in de winkelstraten die de nationale pers haalden. En de naakte waarheid, die voelt soms een beetje, euh, ongemakkelijk.
6. STAAL IN JE BLOED?
Heb jij staal in je bloed? Dan had je kans dat een staaljager van staalproducent Joris Ide jou detecteerde. Want wie staal in zijn bloed heeft, moet misschien wel bij Joris Ide aan de slag. Onze guerrilla-acties zetten we om in social media-advertenties die een enorme boost gaven aan het aan aantal sollicitaties.